Çıkış / Exit

İşleminiz Yapılıyor.
 
 
 
 
 
 
 
 
English

Manisa’da doğum, her zaman anne, baba ve akrabaları hatta komşuları bile sevindiren bir olaydır, çünkü; dünyaya gözlerini açan her çocuk evliliğin sağlamlaşmasını, aile içinde sevgi bağlarının daha da güçlenmesini, soyun devam etmesini sağlamış olur. Onunla anne, “meyvesiz ağaç” olma ezikliğinden kurtulur, ana olma zevki ve yüceliğini tadar, aile ve akraba arasında da itibarı artar. Baba ise “evlat sahibi” olmakla geleceğe güvenle bakar, soyunu devam ettirmenin ve erkekliğini ispat etmenin gururunu taşır.

Manisa’da gelin yeni evine getirildiğinde kucağına gürbüz bir çocuk oturtulur. Eğer kadın gebe kalamıyorsa ya halk hekimliğinin bir takım uygulamalarından (buğuya oturtma, kaplıcaya götürme, Mesir macunu yedirme vs.) yararlanılır, yahut Ramazan veya Kurban bayramının arifesinde öğleden sonra Hacet Dede’ye gidilir. İki rekat namaz kılınıp, dilek dilenir ve adak adanır. Hacet Dede’ye salıncak yapılıp bırakılır. Gidilen diğer bir ziyaret yeri ise Şeyh Osman Dede türbesidir. Gebelik esnasında “hamile”nin tavşan, balık gibi bazı yiyecekleri yemesi ve ayı, maymun gibi hayvanlara bakması yasaktır. Bazı gıdalar ise bolca yedirilir. (Tatlı, ayva, üzüm gibi…) Aynaya ve güzel kimselere baktırılır. Ayrıca hamile, izinsiz bir şey yememelidir. Aksi halde yediği şeyin çocuğun vücudunda ben olarak çıkacağına inanılır. Doğumun kolay olabilmesi için sancılar sıklaştığında fesleğen kaynatılıp içirilir, hamilenin ayaklarının altına sıcak tuğla konulur, düğümler açılır vs. Çocuk, dünyaya gelir gelmez, büyük bir leğen içinde, temiz su ile yıkanır. Kundaklanıp büyüklerin kucaklarına konur. Kundağa para koyarlar. Bu parayı ebe alır. Doğan çocuk kız ise şöyle söylenir: Doğduğu gün kiremitler, saçaklar ağlar. O gün, üç ezan geçtikten sonra meme verilir. Doğumdan üç gün sonra sela vakti, kulağına ezan okunarak ismi konur. Doğan çocuğa, ilk Cuma sela vakti isim konur. İsim babası çocuğun kulağına üç kez ezan okur, isminin hayırlı olmasını söyler. Anne isim babasına havlu, mendil, çorap hediye eder. Çocuğun doğumdan sonra göbeği ne olması isteniyorsa o mesleği sembolize eden yere gömülür. Mesela, çocuğun okuması isteniyorsa okul bahçesine gömülür. Lohusalık döneminde en korkulan şey albasmasıdır. Alkarısı, bir tür “cadı karı” olarak tahayyül edilir. Buna karşı çocuğa kırmızılar giydirilir, kadın ve çocuğun bulunduğu yere Kur’an, soğan, sarımsak, nazarlık asılır. Bazı yerlerde, zayıf düşen çocuğu al karısının değiştirdiğine inanılır. Doğumun yedinci günü loğusa mevlidi okutulur. Doğumun kırkıncı günü çocuk “kırklanır.” Kırk taş ve altın batırılmış su ile bu işlem yapılır. Çocuk kırklandıktan sonra “kırk gezdirmesi” yapılır. Anne ve çocuk, anneanneden başlamak suretiyle tüm yakınları gezerler. Çocuk altı aylık olunca törenle tırnak kesilir. Tırnağı kestirmek için bir “tırnak annesi” tespit edilir. Çocuğun ilk tırnağı kesene benzeyeceğine inanıldığından huyu güzel olan biri tercih edilir. Çocuk tırnağı kesilirken kızarsa eline kına yakılır ki buna “altı ay kınası” adı verilir. Tırnak annesi aynı zamanda “kına annesi” olur. Çocuğun ilk dişini gören, ona bir gömlek alır ve giydirir. Diğer dişlerin kolay çıkması için “diş buğdayı” kaynatılır. Buğdayın üzerine ayna makas ve bıçak konulur. Çocuk aynayı alırsa “istikbali parlak olacak”, makası alırsa “sanatkar olacak”, bıçağı alırsa “çok cesur olacak” denilir. Çocuğu nazardan korumak için nazarlık takılır, mavi elbise giydirilir.
 

150 Yıllık Asker Uğurlama Geleneği

Manisa'nın Saruhanlı ilçesine bağlı Kemiklidere köyündeki asker uğurlama törenleri, korna sesleri, araç konvoylarına değil, 150 yıldır süren geleneklerin yaşatılmasına sahne oluyor. Manisa'nın Saruhanlı ilçesine bağlı Kemiklidere köyündeki asker uğurlama törenleri, korna sesleri, araç konvoylarına değil, 150 yıldır süren geleneklerin yaşatılmasına sahne oluyor. Saruhanlı'ya 10 kilometre uzaklıkta...

Doğum Gelenekleri

Manisa'da doğum, her zaman anne, baba ve akrabaları hatta komşuları bile sevindiren bir olaydır, çünkü; dünyaya gözlerini açan her çocuk evliliğin sağlamlaşmasını, aile içinde sevgi bağlarının daha da güçlenmesini, soyun devam etmesini sağlamış olur. Onunla anne, 'meyvesiz ağaç' olma ezikliğinden kurtulur, ana olma zevki ve yüceliğini tadar, aile ve akraba arasında da itibarı artar. Baba ise 'evlat...

Sünnet Gelenekleri

Sünnetin sözlük manası, takip edilmesi alışkanlık haline gelen yol, hal ve tavır, gidiş, adet, değişmeyen karakterdir. Kur'an-ı Kerim'de on iki ayette geçen sünnet kelimesi, 'Allah'ın değişmeyen hükmü, O'nun değişmeyen icraatı, öteden beri cereyan ede gelen adeti evvelki ümmetlere tatbik edilen kanun-i İlahi; Allah'ın kullarında geçerli olagelen sünneti' gibi manalar taşımaktadır. Halk...

Evlenme Gelenekleri

Evlilik Türkiye'nin diğer yerlerinde olduğu gibi Manisa'da da had safhada önemsenen ve çeşitli dini tören ve inanışların toplandığı bir dönemdir. Evlenme yaşını geçen kızların “kısmetini açmak” için bir takım uygulamalara başvurulur. Bunlardan bir örnek verelim: Üç Cuma, sela vaktinde Ulu Camii'ndeki İshak Çelebi Türbesi'ne hiç kullanılmamış bir kilit, yeni evli bir kadının yemenisi alınarak...

Ölümle İlgili Adet ve İnanışlar

Doğum ve evlilikte olduğu gibi ölüm de birçok inanç ve adetin kümelendiği bir safhadır. Bir takım işaretler ölümün işareti sayılır: Cuma vakti köpek uluması, ev içinde çocuğun ulur gibi ağlaması, bir evin etrafında baykuş ötmesi vs. Ölenin ayakkabıları dış kapıya bırakılır. Bu, evde cenaze bulunduğunun ilk işaretidir. Gömülme işi bitene kadar evin kapısı kapanmaz. Evdeki tüm aynalar bezle kapatılır...